Verhaal #17 Italië inspireert: moodboards en design platen

04-11

Wijchen, eind september, iedereen is terug van vakantie en Aalbers badkamers draait weer op volle toeren. De dagelijkse leiding van ons bedrijf ligt in handen van Harm dus ik kan met een gerust hart een paar dagen naar Italië, Toscane om precies te zijn. Ik ga samen met mijn vriendin Daphne (eigenaresse Daph met wie wij veel samenwerken) en wij gaan naast genieten van de rust ook inspiratie opdoen in een van de mooiste gebieden van Italië, misschien wel van Europa. Voorafgaand aan onze trip heb ik alvast een aantal afspraken gemaakt zodat wij efficiënt met onze tijd om kunnen gaan. 

Na aankomst in Italië halen wij ons huurautotje op en rijden we vanuit Florence, via de prachtige Chianti route, naar Sienna. Hier hebben wij onze eerste afspraak bij MATERIALI BIENVIVRE. De gevel van dit pand straalt gelijk uit wat je van Italianen verwacht, stijlvol. Eenmaal binnen in de showroom valt direct op dat de eigenaar niet houdt van een standaard indeling. Er is vooral gekozen voor het mixen van de verschillende (basis) elementen zoals tegels, verlichting, sanitair en accessoires. Dit kan ervoor zorgen dat een winkel erg rommelig oogt maar hier is dit totaal niet het geval. De opstellingen zijn verrassend en vernieuwend en er is met een ontwerpers-oog naar de indeling gekeken. Grappig is trouwens dat het juist vele malen meer tijd kost om iets nonchalant te laten lijken dan bijvoorbeeld een strakke, opgeruimde ruimte.

Zoals ik al zei, de indeling is verrassend en inspirerend. Je loopt een hoekje om en je denkt “hey, dat kan ook!” of “hoe komen ze hier nou weer bij?”. Heel leuk gedaan! Dit komt naast de manier van indelen ook doordat ze niet alleen top merken verkopen zoals Fantini maar ook minder bekende merken en een eigen label. Een goede mix die 1 ding gemeen heeft, kwaliteit. Er waren simpelweg teveel hoekjes, opstellingen, ontwerpen om in een blog te delen zonder dat jij je aandacht verliest, maar ik wil er toch 2 even kort aanhalen.

Om mee te beginnen de tegelhoek. Hier kun je, als je een creatieve geest hebt, veel tijd doorbrengen en je eigen moodboard creëren. De keuze is overweldigend en als je weet wat je wilt is dit fantastisch. De keerzijde is dat de keuzestress zich hier vaak voordoet ben ik bang. Dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar als je goede adviseurs in de showroom hebt dan kun je dit voorkomen en beperk je de keuzestress :). De andere opstelling die ik er echt uit vond springen en ik nog niet eerder gezien heb was de Antonio Lupi etalage. De wasbak verlicht en afrondend, weglopend in de muur. WoW! De spiegel erboven maakt het plaatje af. Het is niet zozeer dat de opstelling inspirerend is maar de producten zeker. 

Nadat we contactgegevens hebben gedeeld met de eigenaar zijn we verder gegaan naar onze volgende afspraak. Niet in Sienna maar in Cararra. Dit is de plek in Italië waar marmer wordt gewonnen in de wereldberoemde marmer groeven. De tocht ernaartoe, in onze kleine Italiaanse bolide, is al inspirerend en eenmaal aangekomen bij de groeve zijn we blij dat we nog leven :). Het lijkt er rustig maar schijn bedriegt want hier zijn duizenden bedrijven actief in 300 verschillende groeven. Dit maakt de marmergroeven van Carrara nog steeds het grootste marmerwinningsgebied ter wereld! En wist je dat Michelangelo 550 jaar geleden zelf afreisde naar dit gebied om het marmer uit te zoeken voor zijn kunstwerken? Het werd bijvoorbeeld gebruikt voor zijn 'David' en 'Pièta’. Voor mij was dit de eerste keer dat ik de marmer groeven bezocht, maar zeker niet de laatste keer. Dit is namelijk de plek waar een groot deel van het marmer vandaan komt dat wij in onze badkamers verwerken. Omdat wij voor kwaliteit staan wil je ook hier de beste producten vandaan halen, dus we komen hier zeker terug.

Vorige keer vertelde ik al dat een trip voor mij geslaagd is als ik 1 nieuw iets zie of leer. Dit keer heb ik 2 dingen meegenomen die mij tot nadenken hebben gezet en die ik graag terug wil laten komen in onze showroom. De eerste is de indeling van een showroom. Dit hoeft niet meer in vaste, strakke, statische opstellingen. Je kunt ook inspireren door juist nieuwe combinaties te laten zien, niet-alledaagse opstellingen waarin meerdere aspecten van het bredere begrip “wonen” te zien zijn en gecombineerd worden. Het tweede zijn de massale platen en blokken marmer die uit de groeven worden gewonnen en op transport worden gezet. Een badkamer wordt betegeld en tegels zijn in vele soorten en maten beschikbaar maar waarom geen 1 hele grote tegel?

Eenmaal terug in Nederland heb ik dit met ons team besproken en we zijn gelijk aan de slag gegaan! We hebben een ruimte vrijgemaakt die nu dient als supersized moodboard. Pak uit de showroom wat je nodig hebt en combineer! Speel met verschillende elementen in een opstelling en geef jouw eigen badkamer vorm. Super leuk en het voegt ook een extra dimensie toe aan het ontwerpproces en biedt daarnaast ook nieuwe inzichten. Een tweede verrijking voor onze showroom is een ontwerp met daarin supersized tegels! Ik ben geinspireerd geraakt door de grote platen marmer in de groeven van Cararra. Grespania is een belangrijke partner van ons en zij hadden precies door wat wij zochten! Zij hebben de platen geleverd van 1 bij 3 meter! Het nieuwe ontwerp is nu al onze showroom te zien. De grote platen zijn indrukwekkend en inspirerend. Het vergt vakmanschap om de tegels te plaatsen maar het resultaat is verbluffend! De mogelijkheden zijn eindeloos met dit soort platen en ik laat je graag zien hoe wij de platen toe kunnen passen in jouw nieuwe badkamer!

Volgende keer in de serie inspiratie sta ik stil bij mijn bezoek aan Londen. Hier heb ik met veel plezier een groot aantal showrooms bezocht van een collega badkamer ontwerper in Engeland, C.P. Hart. Benieuwd? Blijf mijn blogs lezen en volg ons op Instagram @aalbersbadkamers.

Groet Frank,
Eigenaar en blogger

meer inspirerende verhalen

20-10 Verhaal #16 Kijkje in de toekomst van de badkamer Wij zijn continu bezig met innovatie & technologie en nieuwe producten voor in de badkamer en toiletruimtes. Wil je unieke ruimtes ontwerpen en realiseren dan begint het zoals altijd met een goede basis. Dit wordt nogal eens vergeten door “vooruitstrevende” partijen omdat ze te druk zijn met innoveren en vernieuwen en daardoor het belangrijkste uit het oog verliezen, namelijk de praktische basis. Wij niet. In onze ontwerpen besteden wij de meeste tijd aan praktische aspecten en gemak. Wij willen er namelijk zeker van zijn dat het fundament van een unieke badkamer of toiletruimte goed staat. Vervolgens polijsten wij dit geheel naar wens van de klant zonder het functionele uit het oog te verliezen. Als kers op de taart is het mogelijk om innovatie & technologie toe te passen. Dit kan ik vele soorten en maten, in deze blog focus ik mij op verlichting & multimedia en de combinatie ervan in 1 product. 07-10 Verhaal #15 Laufen ontvangt Aalbers badkamers in Madrid September is een van de beste maanden van het jaar om inspiratie op te doen in het buitenland. Waarom? Omdat het dan al relatief rustig is (ook in de toeristische hotspots) en bedrijven de tijd hebben om je te ontvangen. 08-09 Verhaal #14 "In bad met...," In de rubriek “In bad met…,” stellen wij iedere week iemand van de Aalbers familie aan jullie voor. Dit kan één van onze collega’s zijn maar ook iemand die niet bij ons werkt maar wel iemand die wij bewonderen om wat hij of zij doet of ons simpelweg inspireert. Dit keer “In bad met Peter Aalbers”. Peter is sinds jaar en dag onze projectleider.